• Missie en visie
    • missie en visie
    • motto
  • Team
  • Zorg en ondersteuning
  • Buitenschoolse opvang
  • Informatiegids
  • Bestuur
  • Inspecties
  • Opleiden in het kindcentrum
  • Privacy
    • Privacyformulier
  • Werken bij PIT
  • Nieuwbouw Jan Wissenslaan
  • Peuterspeelgroep
  • Groep 1/2 a
  • Groep 1/2 b
  • Groep 1/2 c
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 4/5
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Asterisk* groep
  • Buitenschoolse opvang
    • Inspectierapport bso
  • Kinderraad
  • Peuterspeelgroep
  • Groep 1/2a
  • Groep 1/2b
  • groep 1/2c
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 4/5
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Algemeen
  • Kennismaken en aanmelden
  • Agenda
  • Nieuwsbrief
  • Nieuwsberichten
  • Vacature
  • Zending
    • Peuterspeelgroep
    • Groep 1/2a
    • Groep 1/2b
    • Groep 1/2c
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7/8
  • Ouderraad (Or)
  • Kindcentrumraad (Kr)
  • Onderwijsvakanties
  • Verlofaanvraag
  • Ziekmelding
  • Ouderportaal Parnassys
  • Aanmelden in portal Cloudwise

Bijzondere ondersteuning voor leerlingen

 

Met de meeste kinderen gaat de ontwikkeling gewoon goed of met ups en downs volgens een opklimmende leerlijn. Een aantal kinderen heeft extra aandacht, bijzondere ondersteuning, nodig.

 

In alle gevallen gaan we uit van de onderwijsbehoeften
Op basis van leerlijnen wordt met behulp van toets- en observatiegegevens en diagnostische gesprekken met de kinderen in iedere groep een groepsplan gemaakt. Hierin wordt beschreven op welk moment welke kinderen welke aandacht krijgen. Uitgangspunt daarbij is dat onderwijsbehoeften van meerdere kinderen gecombineerd worden. In enkele gevallen is het nodig dat er met een individueel handelingsplan wordt gewerkt, waarin de onderwijsbehoefte en aanpak van één kind wordt beschreven.

 

Wat zijn onderwijsbehoeften?
Onder onderwijsbehoeften wordt verstaan:

  • Verlengde instructie
  • Meer tijd
  • Aangepaste leerstof
  • Speciale begeleiding op het gebied van gedrag, concentratie en/of zelfstandigheid
  • Lesstofverrijking

 

Leerlingvolgsysteem
De ontwikkeling van kinderen worden met behulp van het Leerling- en Onderwijs volgsysteem (LVS) gevolgd. Voor de kleutergroepen is dit het volgsysteem van bijvoorbeeld Memelink en Bosos en voor de andere groepen het Cito-leerlingvolgsysteem. Daarnaast spelen de observaties van de leerkrachten een grote rol.

 

Intern Begeleider
De rol van de Intern begeleider is het begeleiden van de leerkracht bij het vaststellen van en het omgaan met de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

 

Schoolondersteuningsteam (SOT)
Als de leerkracht en intern begeleider meer informatie of deskundigheid nodig hebben die binnen ons onderwijs niet te vinden is, wordt de hulp ingeroepen van het SOT. Deskundigen als een orthopedagoog, een medewerker van bureau jeugdzorg en CJG helpen het onderwijs met het vinden van de juiste aanpak, het juiste ontwikkelarrangement voor het kind. Vanzelfsprekend wordt u als ouder vooraf en tijdens het proces hierbij betrokken. U moet zelf toestemming geven voor een bespreking in het SOT.

 

Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Als een leerling een afwijkend onderwijsprogramma volgt en extra ondersteuning nodig heeft, dan is het noodzakelijk om zijn ontwikkelingsmogelijkheden te kennen. Daarvoor stellen we in overleg met u (binnen 6 weken na plaatsing bij ons) het ontwikkelingsperspectief op (OPP). Daarin staat welke onderwijsdoelen deze leerling zal kunnen halen. Wij gebruiken hiervoor de volgende relevante gegevens:

  • Medische gegevens, indien van toepassing
  • Informatie over eerder verleende hulp en ondersteuning en de behaalde leerresultaten
  • Informatie over de thuissituatie, indien nodig
  • Eventueel aanvullende observaties en/of onderzoeken

Als u het niet eens bent met het opgestelde ontwikkelingsperspectief, kunt u een second opinion aanvragen bij het Samenwerkingsverband van de school/het kindcentrum.
Blijkt het geschil niet oplosbaar dan kunt u een en ander voorleggen aan de geschillencommissie ‘toelating en verwijdering’. Deze commissie geeft binnen 10 weken een oordeel aan het bestuur van onze stichting.

 

Extern onderzoek of begeleiding op initiatief van ouders/verzorgers
Het komt voor dat ouders/verzorgers zelf onderzoek laten doen en een privé remedial teacher inzetten. In die gevallen staan we open voor de adviezen en uitkomsten van het onderzoek. Het kan van betekenis zijn voor ons handelen. De mogelijkheden van begeleiding binnen het reguliere basisonderwijs heeft ook grenzen. Binnen de grenzen van onze mogelijkheden doen we wat haalbaar is. Op basis van privé-onderzoek kan geen aanspraak worden gemaakt op speciale regelingen binnen ons kindcentrum.  Het volgen van remedial teaching onder onderwijstijd is in principe niet toegestaan. In uitzonderlijke gevallen, na overleg met de intern begeleider, kan bij het bestuur toestemming worden gevraagd.

 

Meer getalenteerde kinderen
Soms ontstaat uit de toets- en observatiegegevens en gesprekken met ouders het vermoeden dat een kleuter een ontwikkelingsvoorsprong heeft of dat bij een leerling uit een van de hogere groepen sprake is van begaafdheid. In dat geval wordt het Digitaal Handelings Protocol Hoogbegaafdheid ingevuld.

Als het vermoeden vervolgens bevestigd wordt, krijgt de leerling aangepaste leerstof aangeboden. De leerstof wordt ingedikt (compacten) en daarnaast wordt in de resterende tijd verrijking (verbreding en verdieping) van de leerstof aangeboden. Binnen het kindcentrum heeft de leerling daarnaast de mogelijkheid een dagdeel per week deel te nemen aan de zogenaamde Asteriskgroep. Hier krijgen kinderen naast het werk in de reguliere groep waar ze zitten, nog meer uitdaging,

Laatste nieuws

Verzorgen is opvoeden

Meer

Bestuurlijk managementteam compleet

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

Kindcentrum De Tweestroom
Jan Wissenslaan 5
3341 GG Hendrik-Ido-Ambacht
t: 078-3030015
info@tweestroom-hia.nl

Contact

PSG, VSO, BSO en groep 1 t/m 5:
Jan Wissenslaan 5
3341 GG Hendrik-Ido-Ambacht
T: 078-3030015

groep 6 t/m 8:
PC Hooftsingel 7
3341 TC Hendrik-Ido-Ambacht
T:078-3030018

I: www.tweestroom-hia.nl

info@tweestroom-hia.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

 

 

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Missie en visie

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

 

Disclaimer

Bekijk hier de informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum De Tweestroom
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud