• Missie en visie
    • missie en visie
    • motto
  • Team
  • Zorg en ondersteuning
  • Buitenschoolse opvang
  • Informatiegids
  • Kinderraad
  • Bestuur
  • Inspecties
  • Opleiden in het kindcentrum
  • Privacy
    • Privacyformulier
  • Werken bij PIT
  • Peuterspeelgroep
  • Groep 1/2 a
  • Groep 1/2 b
  • Groep 1/2 c
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6/7
  • Groep 7/8
  • Asterisk* groep
  • Buitenschoolse opvang
    • Inspectierapport bso
  • Peuterspeelgroep
  • Groep 1/2a
  • Groep 1/2b
  • groep 1/2c
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6/7
  • Groep 7/8
  • Algemeen
  • Kennismaken en aanmelden
  • Agenda
  • Nieuwsbrief
  • Nieuwsberichten
  • Vacature
  • Coronavirus
  • Zending
    • Peuterspeelgroep
    • Groep 1/2a
    • Groep 1/2b
    • Groep 1/2c
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7/8
  • Ouderraad (Or)
  • Kindcentrumraad (Kr)
  • Onderwijsvakanties
  • Verlofaanvraag
  • Ziekmelding
  • Zwemrooster groep 1,2 en 3
  • Ouderportaal Parnassys

Zorg en ondersteuning

 

Zorg in de onderwijsgroepen

Wij verdelen ons onderwijsaanbod in de groep over drie ‘arrangementen’. Arrangementen kunt u zien als op maat gemaakte lespakketten met een specifieke begeleiding op basis van de onderwijsbehoeften van de leerling. Op basis van de ontwikkeling van een leerling worden arrangementen aan hem toegekend. 

We starten met een basisinstructie voor alle leerlingen. Daarna wordt de lesstof verdeeld over de drie arrangementen:

  1. Een aantal leerlingen kan zelfstandig starten met hun werk. 
  2. Een aantal krijgt nog wat langer instructie. 
  3. Een aantal krijgt nog extra instructie aan de instructietafel.

De verwerking van de lesstof wordt zoveel mogelijk op drie niveaus aangeboden. We bieden zowel remediërende stof waar nodig als verrijkings- en verdiepingsstof waar wenselijk. We plannen vaste momenten in voor de begeleiding zodat er structuur en duidelijkheid is voor de leerlingen. Op deze manier komen onze leerlingen tot hun recht. 
Dit alles leggen wij vast in een groepsplan.


 

Individuele zorg

Binnen de groep zijn er leerlingen die niet voldoende hebben aan bovenstaand aanbod. Zij hebben op het gebied van cognitie (meer- en hoofbegaafdheid of achterstanden), werkhouding en/of sociale vaardigheden meer begeleiding nodig. Binnen de mogelijkheden van de groep, bieden wij uw kind de zorg die nodig is. Als er specifieke zorgen zijn rondom uw kind, wordt u als ouder altijd betrokken bij het proces.
 

De intern begeleider (IB)

De intern begeleider (IB) coördineert de leerlingenzorg in ons kindcentrum en ondersteunt de leerkrachten bij het vormgeven van de zorg in de klas. De IB begeleidt ons team in de ontwikkeling van ‘passend onderwijs’ en analyseert de leeropbrengsten. Met die analyses en eventuele aanpassingen waarborgen wij de kwaliteit van ons onderwijs.

 

Het ondersteuningsteam

Als de geboden hulp in de groep niet het gewenste resultaat heeft, hebben we het ondersteuningsteam tot onze beschikking. Een leerlingbespreking in het ondersteuningsteam gebeurt altijd in overleg met ouders. Het ondersteuningsteam bestaat uit een orthopedagoog, een schoolmaatschappelijk werker, de schoolarts, de groepsleerkracht en de intern begeleider. Het ondersteuningsteam kan handelingsadviezen geven. Het wordt dan duidelijk of er wellicht externe hulp noodzakelijk is.

 

Centrum voor Jeugd en Gezin/ inloopspreekuur

U kunt als ouder zorgen hebben om uw kind. Uw kind is bijvoorbeeld angstig of vindt het moeilijk om sociale contacten te leggen. Wanneer daar extra begeleiding bij nodig is, kunnen we het ‘Centrum voor Jeugd en Gezin’ inschakelen. Een maatschappelijk werkster, met gespecialiseerde kennis, kan u en uw kind de juiste begeleiding bieden of doorverwijzen naar de juiste instantie. De intern begeleider en de maatschappelijk werkster werken, met toestemming van u als ouder(s), nauw samen in het belang van uw kind.

Op ons kindcentrum hebben wij een vast inloopspreekuur waar u terecht kunt met zorgen over opvoeding en/of de ontwikkeling van uw kind.

 

Het leerlingvolgsysteem

We vinden het belangrijk om iedere leerling te volgen en de ontwikkeling bij te houden. Dat doen wij door observaties, gesprekken met betrokkenen en met toetsen. Deze gegevens leggen wij vast in het leerlingvolgsysteem met twee keer per jaar een rapport. Naast reguliere rapportgesprekken voeren wij ‘gesprekken op maat’. Per leerling wordt bepaald op welke momenten er gesprekken met ouders van belang zijn.

Ons leerlingvolgsysteem bevat een ouderportaal. In dit ouderportaal zijn toetsresultaten inzichtelijk.

 

Voor meer informatie: zie de informatiegids op deze website.

Laatste nieuws

Wij zoeken pedagogisch medewerkers/onderwijsassistenten

Meer

Wat als de taalontwikkeling niet vanzelf gaat?

Meer

Meer nieuws

Agenda

Schoolvoetbal groep 3 en 4

21 april 2021 - 14:00 uur

Koningsspelen

23 april 2021 - 08:30 uur

Meer agenda

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

Kindcentrum De Tweestroom
Jan Wissenslaan 5
3341 GG Hendrik-Ido-Ambacht
t: 078-3030015
info@tweestroom-hia.nl

Contact

Jan Wissenslaan 5

3341 GG Hendrik-Ido-Ambacht

T 078 - 303 00 15

info@tweestroom-hia.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

 

 

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Onderwijstijden

Missie en visie

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

 

Disclaimer

Bekijk hier de informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2021 - Kindcentrum De Tweestroom
Inloggen | Ziber Education - Basisschool website | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud