Dinsdagmorgen 19 september verwelkomden wij de kinderen van groep 1 t/m 3 in onze hal voor een korte voorstelling met open einde. De voorstelling maakt deel uit van het project ’Haas en Mol zoeken een uitweg’. In dit project staat ontwerpend leren centraal, een nieuwe vorm van leren waarin kinderen worden gestimuleerd de wereld om hen heen zelf te ontdekken en te ervaren. Er is veel ruimte voor het ontwikkelen van eigen ideeën en het uitvoeren daarvan. Kinderen leren zo vanuit een motivatie die vanuit hen zelf komt. Hun creatief denken en handelen wordt geactiveerd en gestimuleerd. Op ons kindcentrum geloven wij in de kracht van deze creatieve vorm van leren, zodat de kinderen worden begeleid in hun stap naar een wereld waarin de ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen.
In de voorstelling hebben we gezien hoe ongelukkig Haas is, omdat hij niet terug kan naar zijn huis. Hij is de snelweg overgestoken en heeft een ongeluk gekregen. Nu heeft hij een manke poot. De dieren in dit bos zijn helemaal niet aardig en Haas heeft geen plaats om te slapen. Plotseling is Mol uit zijn molshoop gekropen. Hij heeft Haas een nieuwe wandelstok gegeven en wil Haas graag helpen met zijn probleem. Door die drukke snelweg tussen dit bos en zijn eigen bos, kan hij nooit meer naar huis... of toch wel?
Na afloop zijn de kinderen in de klas gaan tekenen en praten over oplossingen rondom de ontwerpvraag: ’Hoe kan Haas veilig aan de overkant komen?’. Deze week selecteren we met elkaar de ideeën waarvan we een ontwerp willen gaan maken. Ook hierin stimuleren we de kinderen om zelf na te denken over welke materialen zij nodig hebben. Het kan dus zijn dat uw kind thuis vraagt of hij iets van thuis mag meenemen voor Haas / het ontwerp. Wij hopen dat wij op uw medewerking mogen rekenen.
In groep 3 werd vanmiddag al hard gewerkt aan het eerste ontwerp in de zandtafel. Wat een mooi ontwerp hebben jullie gemaakt, kanjers! De juffen zijn trots op jullie.