Voor elk kind een passend plek, ook als hij extra ondersteuning of extra aandacht nodig heeft. Dat is het uitgangspunt van passend onderwijs. Bij PIT hebben we het passende kinderopvang en passend onderwijs. Door opvang en onderwijs te combineren en als één team vanuit één visie te werken kunnen we met al onze activiteiten optimaal aansluiten op de ontwikkelingsfasen en behoeften van uw kind. We gaan uit van de mogelijkheden en houden rekening met de beperkingen van uw kind.
Een passende onderwijspek kan zijn op het kindcentrum waar u uw kind heeft aangemeld, maar ook op een ander kindcentrum dat beter kan inspelen op de ondersteuning die uw kind nodig heeft of in het speciaal (basis)onderwijs.
Samenwerking
Om duidelijk te maken welke ondersteuning het onderwijs kan bieden, hebben alle scholen in Nederland een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld. Om duidelijk te maken om welke ondersteuning dat bij ons als kindcentrum gaat, hebben we in lijn met het SOP voor het onderwijs een kindcentrumondersteuningsprofiel (KOP) opgesteld.
Het samenwerkingsverband Drechtsteden ondersteunt ons basisonderwijs bij de uitvoering ervan. Dat heeft daarvoor een ondersteuningsplan (OP), een wettelijk verplicht verantwoordingsdocument, opgesteld. Dit plan geeft an hoe het samenwerkingsverband de organisatie en de financiering van passend onderwijs vormgeeft. Het OP van ons samenwerkingsverband kunt u vinden op de site van het samenwerkingsverband.
Ondersteuning
De belangrijkste zorg is uw kind en die zorg delen wij met u. Wij bieden graag de beste ondersteuning die er is, binnen de mogelijkheden die wij hebben. Daarover overleggen wij graag met u. Samen bereiken we meer dan elk van ons afzonderlijk. Soms is er meer ondersteuning nodig. Die betrekken wij dan van 'buiten'. Dat gaat in eerste instantie via een ondersteuningsteam. De pedagogisch medewerker/leerkracht en de intern begeleider kunnen met toestemming van u voorstellen uw kind te bespreken in dit ondersteuningsteam. De teamleden hebben het dan over de gesignaleerde zorgen over een kind en/of gezin en/of omgeving, beoordelen en wegen die zorgen, stellen een afgestemd maatwerkarrangement vast en kunnen handelings- of verwijzingsadviezen geven.
Ons ondersteuningsteam
Ons ondersteuningsteam bestaat uit verschillende professionals die klaarstaan om te ondersteunen bij vragen rondom de ontwikkeling van kinderen. Deze groep is veelzijdig en wordt op basis van het specifieke ondersteuningsvraagstuk ingezet, zodat we altijd de juiste expertise kunnen bieden. Door de flexibele en diverse aanpak kunnen we effectief inspelen op de unieke behoeften van elk kind.
Externe ondersteuningsinstanties
Logopedie
Bij logopedie op ons kindcentrum gaat het om het bieden van logopedie op een reguliere kindcentrum door een vrijgevestigde logopedist. Dit wordt niet betaald door het onderwijs, maar door de zorgverzekering van het kind. Een verwijsbrief van een huisarts of specialist is nodig.
Vroege en adequate hulp voorkomt grotere problemen op latere leeftijd.
Er zijn veel voordelen aan logopedie op het kindcentrum; een voorbeeld hiervan is de verminderde reistijd. Een ander voordeel is de korte communicatielijn tussen de logopedist en het tea. Door deze korte communicatielijn kunnen de logopedische adviezen ook inbedding krijgen binnen de klas of het onderwijsproces. Ouder(s) of verzorger(s) worden actief bij de behandeling betrokken.
Welke problemen kunnen wij behandelen?
- Taal (laat gaan spreken, in korte zinnen spreken, foutieve zinsbouw, beperkte woordenschat, weinig woorden weten)
- Spraak (bepaalde klanken niet kunnen uitspreken, slissen, schisis, onduidelijk spreken)
- Spellingproblemen,problemen met lezen en schrijven.
- Afwijkende mondgewoonten & OMFT (verkeerd slikken, slappe mondspieren, open mond gedrag: ook na verwijzing van een orthodontist.)
- Stem (een hese of schorre stem, stembandknobbels of – poliepen, niet luid kunnen spreken, een pijnlijke keel)
- Stotteren en broddelen
- Problemen met auditieve functies (auditief geheugen, automatiseren)
- Down Syndroom en logopedie
- Gehoor (gehoortraining bij hoortoestel of CI dragers)
Logopedie op De Tweestroom vindt plaats op afspraak en na overleg met de logopedist. Er wordt gekeken of uw kind behandeld kan worden op het kindcentrum of in de praktijk.
Heeft u vragen dan kunt u ons bereiken bij logopediepraktijk H.I.Ambacht.
Fystiotherapie
In 2023-2024 heeft een pilot plaatsgevonden met Fysiotherapie Praktijk Ambacht, waarbij kleuters begeleiding kregen bij fijn-motorische problemen.
In 2024-2025 hebben wij dit uitgebreid naar alle kinderen. Daarom zijn wij intensiever gaan samenwerken met Kirsten Vermeulen-Hoving, die wij al kennen van Kid en Fit. Kirsten begeleidt momenteel al enkele kinderen op ons kindcentrum en heeft expertise in zowel fijne als grove motoriek. Kinderen die het advies hebben gekregen om door te gaan met fysiotherapie, kunnen dit voortzetten bij Kirsten.Voor meer informatie over Kid en Fit kunt u terecht op: Kid en Fit
Schoolmaatschappelijkwerk
Jeugdteam op locatie Hendrik-Ido-Ambacht -Schoolmaatschappelijk werk is bedoeld voor kortdurende, laagdrempelige hulp:
- Zit een kind/leerling even niet zo lekker in zijn vel?
- Zijn er opvallende veranderingen te zien in zijn gedrag?
- Heeft een kind weinig vrienden?
- Maakt het zelf ruzie?
- Of is het opeens erg afstandelijk tegen anderen?
Schoolmaatschappelijk Werk biedt hulp bij deze en andere problemen. Centraal bij die hulp staat de relatie tussen de leerkracht en/of pedagogisch medewerker, de ouders/verzorgers, en het kind.In samenspraak met het teamlid en de intern begeleider kan een beroep worden gedaan op deze dienstverlening.
Het ondersteuningsteam
Schoolmaatschappelijk Werk speelt ook een belangrijke rol in het ondersteuningsteam. Wanneer leerkracht en intern begeleider meer informatie deskundigheid nodig hebben die binnen onze kindcentra niet te vinden is, wordt de hulp ingeroepen van het ondersteuningsteam. Deskundigen als een orthopedagoog, een medewerker van bureau jeugdzorg en CJG helpen het kindcentrum met het vinden van de juiste aanpak, het juiste ontwikkelarrangement voor het kind. Vanzelfsprekend wordt u als ouder/verzorger vooraf en tijdens het proces hierbij betrokken. Van u als ouder wordt schriftelijk toestemming gevraagd voor een bespreking in het OT-overleg, waarvoor u ook een uitnodiging krijgt.
Meer- en hoogbegaafdheid
Een van de uitgangspunten van passend onderwijs is dat kinderen een ononderbroken leerlijn kunnen doorlopen en dat wij ons aanbod afstemmen op verschillen in ontwikkeling. We vinden dat ieder kind zijn eigen talenten heeft en dat we die graag ontdekken en ontwikkelen, ook als een kind meergetalenteerd of (hoog)begaafd is. Daarom bieden we de mogelijkheden van compacten en verrijken de Asterisk*-groep.
Compacten en verrijken
Is er bij uw kind sprake van een ontwikkelvoorsprong of (hoog)begaafdheid, dan passen we de leerstof aan. We volgen hierbij de stappen uit ons plan van aanpak Hoogbegaafdheid. We kijken naar de behoeften van uw kind om zo de leerstof te compacten en verrijken. Compacten wil zeggen dat de basisleerstof ingekort wordt met daarin alleen het aanbod wat nodig is voor uw kind. Verrijken wil zeggen dat uw kind na het basisaanbod gaat verdiepen of verbreden. Dit gebeurt altijd in overleg met uw kind en u.
Asterisk*-groep
Omdat Het Akkoord deel uitmaakt van PIT kinderopvang & onderwijs kunnen we de meergetalenteerde kinderen uit groep 7 en 8 ook nog de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan de Asterisk*-groep. Hier leest u meer over wat deze groep inhoudt en wat de voorwaarden zijn.