Het Oudere Kind

Onderwijs (7-13 jaar)

Vanaf groep 4 verschuift de nadruk van spelend leren naar leren en lerend spelen, waarbij we elk kind de benodigde aandacht en ondersteuning blijven bieden voor zijn talentontwikkeling

We hebben onze organisatie ingericht rondom kinderen van 0 tot 7 jaar en van 7 tot 13 jaar. Waar kinderen tot 7 jaar vooral spelen en spelend leren, gaat het vanaf groep 4 in het onderwijs met name om leren en lerend spelen. Wat niet verandert, is dat we ieder kind de aandacht en ondersteuning blijven bieden die hij nodig heeft om zijn talenten te ontwikkelen. In groep 4 tot en met 8 werken we aan de hand van methodes naar kern- en tussendoelen toe. In groep 4 bieden we de zaakvakken aan tijdens een circuit waarin de kinderen spelend leren. In groep 5 tot en met 8 krijgen de kinderen de zaakvakken in lessen geschiedenis, aardrijkskunde en natuur en techniek.

We werken binnen de methodes met boeken en schriften, maar de kinderen werken ook op een Chromebook. Een goede combinatie tussen op papier en digitaal werken. In ons onderwijs is er veel ruimte voor bewegend ontwikkelen.

De instructies die wij geven, geven we aan de hand van het doordacht passend lesgeven ofwel DPL-model. Dit model zorgt onder andere voor grote betrokkenheid vanuit de kinderen.

 

Goed om te weten

  • Het is wettelijk vastgelegd dat een kind in de basisonderwijsperiode minimaal 7.520 uur onderwijs aangeboden krijgt. Deze uren zijn bij het onderwijs van PIT verdeeld over acht leerjaren met minimaal elk 940 uur. De Onderwijsinspectie controleert op de naleving van deze regels. Alleen in bijzondere situaties kunt u extra verlofaanvragen.
  • Bij de meeste kinderen gaat hun ontwikkeling gewoon goed dan wel met wat ups en downs volgens een opklimmende leerlijn. Een aantal kinderen heeft in het onderwijs extra aandacht of bijzondere ondersteuning nodig. U leest er hier meer over.
  • Ook voor meergetalenteerde kinderen hebben we aandacht, onder andere met de Asterisk*-groep.
  • Onze kindcentra werken met een continurooster in het onderwijs. Dat wil zeggen dat de kinderen tussen de middag met elkaar eten en spelen.
  • We staan voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs. U leest er hier meer over.

 

Doorlopende ontwikkellijn: het voortgezet onderwijs

Kinderen zijn gebaat bij een doorgaande ontwikkellijn. Deze stopt niet bij groep 8, maar gaat over in het voortgezet onderwijs. Daarom volgen onze kindcentra een zorgvuldig keuzetraject. Het voortgezet onderwijs komt al in beeld tijdens gesprekken met de ouders in groep 7. In groep 8 volgt de schoolkeuze. Deze komt in goed overleg tussen het kindcentrum en ouders tot stand, waarbij door de leerkracht van groep 8 en het management van het kindcentrum een schooladvies wordt gegeven. Hierbij zijn van belang:

  • de resultaten van acht jaar onderwijs, vastgelegd in het kindvolgsysteem (ParnasSys)
  • het rapport
  • aandachtspunten zoals onder andere huiswerkhouding, gedrag en motivatie
  • het overleg van leerkrachten van groep 6, 7, 8, directeur, teamleider en intern begeleider
  • de wens van het kind en zijn ouder(s)
  • de resultaten van de doorstroomtoets, die de kinderen vanaf eind januari maken.                                                                                                                                                               

Scholen voor voortgezet onderwijs organiseren open dagen en voorlichtingsavonden. Uw kind en u krijgen dan informatie over de overstap naar het voortgezet onderwijs en over de mogelijkheden van de diverse schooltypen (vmbo, havo, vwo). Datum, tijd en plaats van de voorlichtingsavonden worden tijdig bekendgemaakt. Aanmelden bij de gewenste school voor voortgezet onderwijs vindt in maart plaats. De scholen voor voortgezet onderwijs waar onze kinderen hun onderwijsloopbaan voortzetten zijn:

Hieronder kunt u de uitstroomgegevens van ons kindcentrum bekijken:

 

 

  2008-2009 2009-2010 2010-2011 2011-2012 2012-2013 2013-2014 2014-2015 2015-2016 2016-2017 2017-2018 2018-2019 2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023 2023-2024 2024-2025 Totaal
VWO 3 4 1 6 5 7 3 3   7 5 4 1 4 4 5   62
HAVO/VWO 14 9 12 6         3 4 4 1 4 7 3 1   68
HAVO         7 7 8 4 3 3 7 4 1 2 8 4   58
VMBO TL/HAVO 14 9 7 4         1 3 1 2 3 4 2     50
VMBO TL 1 2 7 8 9 9 11 9 15 3 2 1 4 5 3     89
VMBO BB         3     2                   5
VMBO BB, met LWOO   2             3     2   1   1   9
VMBO BB/VMBO KB 4 5   6   3 1       2 1   1       23
VMBO BB/VMBO KB, met LWOO       2     2       3     1       8
VMBO BL/VMBO GL     5                             5
VMBO BL/VMBO GL, met LWOO         2                         2
VMBO GL             1     1               2
VMBO KB         2 1   1 1 3 2 2 2 1 3     18
VMBO KB, met LWOO                   2               2
Praktijkonderwijs     2               1             3
VMBO KL/HAVO   1                               1
VMBO GL/TL                               8   8
VMBO GL/TL /HAVO                               6   6
Totaal 36 32 34 32 28 27 26 19 28 26 27 17 15 26 23 25   421