Ouders - Contactmomenten

Ouders

Contactmomenten

Informatiemiddag

Jaarlijks aan het begin van het onderwijsjaar organiseren wij op ons kindcentrum een informatiemiddag voor ouders. Tijdens deze middag, waarbij ook de kinderen en al onze partners aanwezig zijn, krijgt u een volledig beeld van wat ons kindcentrum te bieden heeft en wat er gebeurt.

Op deze informatiemiddag kunt u kennismaken met onze onderwijs- en opvangprogramma's, onze visie op opvoeding en ontwikkeling, en de verschillende activiteiten en ondersteuning die wij bieden. Het is een gelegenheid om in een informele setting vragen te stellen, met onze medewerkers en partners in gesprek te gaan en de sfeer op ons kindcentrum te ervaren.

Deze jaarlijkse informatiemiddag vervangt de traditionele informatieavonden en is bedoeld om u als ouder aan het begin van het jaar volledig te informeren. Het biedt u de mogelijkheid om alles te ontdekken wat u moet weten voor het komende onderwijsjaar. Wij kijken ernaar uit om u te verwelkomen en samen te werken aan een succesvolle en inspirerende tijd voor uw kind op ons kindcentrum.

 

Kennismakingsgesprek/startgesprekken:

Aan het begin van het onderwijsjaar organiseren wij startgesprekken, waarbij ouders, en vaak ook de kinderen, kennismaken met de leerkracht. Dit gesprek is bedoeld om vanaf het begin van het jaar een sterke relatie en goede samenwerking op te bouwen tussen ouders, leerling en het kindcentrum. Door elkaar op een informele manier te leren kennen, verloopt het contact in de rest van het schooljaar soepeler, vooral als er iets aan de hand is.

 

Deelname van de leerling

Bij jonge kinderen kan de leerling even meedoen aan het gesprek, bijvoorbeeld door een paar vragen te beantwoorden, waarna hij of zij weer kan gaan spelen. Naarmate kinderen ouder worden, krijgen zij een steeds grotere rol in het gesprek, zodat zij actief kunnen bijdragen aan hun eigen ontwikkeling.

Waarom is het belangrijk?

Het startgesprek is een waardevolle kans om de leerkracht te vertellen over uw kind: wat zijn de hobby’s, interesses, talenten, gezondheid en andere belangrijke zaken die de leerkracht moet weten. Uw kind merkt zo dat u en de leerkracht samen willen zorgen voor een goede start van het onderwijsjaar.

Voorbereiding

Het is handig om vooraf na te denken over wat u wilt delen tijdens het gesprek. Ons kindcentrum biedt hiervoor ook tips om u te helpen met de voorbereiding, zodat u optimaal gebruik kunt maken van deze gelegenheid om belangrijke informatie over uw kind te bespreken.

Wederzijdse verwachtingen

Het startgesprek is ook een goed moment om wederzijdse verwachtingen uit te spreken. Samen kunnen ouders, leerling en leerkracht afspraken maken over hoe zij gedurende het schooljaar samenwerken om de ontwikkeling van het kind te ondersteunen. Iedereen brengt zijn eigen expertise in, maar de gezamenlijke inspanning staat centraal om het kind zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen.

 

Ontwikkelingsgesprekken

In ons kindcentrum hebben we de traditionele rapportgesprekken vervangen door ontwikkelgesprekken. Deze gesprekken vinden twee keer per jaar plaats en bieden een breed beeld van de totale ontwikkeling van uw kind.

Tijdens de ontwikkelgesprekken bespreken we niet alleen de schoolprestaties, maar kijken we ook naar andere belangrijke aspecten, zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, talenten, interesses en leerproces. Het doel is om samen met u als ouder en, waar mogelijk, met uw kind te kijken naar wat goed gaat, waar nog ruimte voor groei is, en hoe we als team het beste kunnen samenwerken om het kind optimaal te laten ontwikkelen.

Deze gesprekken zijn een waardevol moment om in te zoomen op de voortgang van uw kind en om gezamenlijk afspraken te maken over verdere ondersteuning en begeleiding gedurende het schooljaar. Zo kunnen we de ontwikkeling van uw kind op een positieve en gerichte manier blijven stimuleren.

 

Lage drempel

Vanzelfsprekend is het altijd mogelijk om een afspraak te maken voor een tussentijds gesprek met de leerkracht van uw kind. Daarnaast kan het zijn dat u tussen de reguliere gesprekken door wordt uitgenodigd door de leerkracht. Goed en wederzijds contact is immers in het belang van uw kind, zodat we samen kunnen bijdragen aan een optimale ontwikkeling.