Organisatie en aanbod — Lesaanbod en werkwijze

Organisatie en aanbod

Lesaanbod en werkwijze

Ons onderwijsaanbod voor de kinderen is gericht op het versterken van de basisvaardigheden, het stimuleren van zelfstandigheid en het ontwikkelen van een brede interesse in verschillende vakgebieden. We streven ernaar om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin elk kind zijn of haar talenten kan ontdekken en verder ontwikkelen.

In de volgende secties van deze gids vindt u een overzicht van de verschillende vakken en activiteiten die wij aanbieden, elk zorgvuldig geselecteerd om bij te dragen aan de volledige ontwikkeling van uw kind. Van taal en rekenen tot wetenschap en cultuur, wij bieden een breed scala aan ontwikkelmogelijkheden die uw kind voorbereiden op de volgende stappen in hun educatieve reis.

 

Godsdienstonderwijs

We gebruiken de methode "Kind op maandag". De methode geeft voor elke week een weekopening, drie vertellingen met achtergrondinformatie en een toelichting, een lied van de week, een weeksluiting en een verwerkingsblad, bij een bepaald thema en volgens een bepaalde driejaarlijkse "jaargang".“Kind op Maandag” biedt uitnodigend godsdienstonderwijs waarbij de Bijbelverhalen centraal staan. Het is niet de bedoeling om kinderen voor te schrijven wat ze moeten geloven, maar om hen kennis te laten maken met de rijke wereld van de Bijbel. Door verhalen aan te reiken, vragen te stellen en de verbeelding te prikkelen, moedigen we kinderen aan om zelf te ontdekken wat deze verhalen voor hen kunnen betekenen. Zo draagt “Kind op Maandag” bij aan hun persoonlijke ontwikkeling en zelfinzicht.

 

Nederlands taal

Wij maken gebruik van de methode Taal Actief 4. Taal Actief 4 is een uitgebreide methode die volledig voldoet aan de kerndoelen en tussendoelen voor het basisonderwijs. Deze methode biedt een frisse en visueel aantrekkelijke aanpak om taalonderwijs boeiend en effectief te maken.

Met Taal Actief 4 richten we ons op:

  • Woordenschat
  • Woordenschatstrategieën
  • Spreken en luisteren
  • Schrijven (stellen)
  • Taalbeschouwing

De methode biedt op maat gemaakte plustaken voor snelle leerlingen en herhalingstaken voor extra oefening. Voor spelling gebruiken we Taal Actief 4 Spelling, zodat alle aspecten van taalonderwijs grondig en op een stimulerende manier aan bod komen.

 

Wonderlijk gemaakt

We werken met de methode Wonderlijk Gemaakt. Wonderlijk gemaakt is een methode over seksuele vorming vanuit een christelijke levensvisie. Het leert kinderen en jongeren op een goede manier om te gaan met seksualiteit. Met de Bijbel als richtlijn en verwondering richting de Schepper en richting elkaar.

 

Verkeer

Kindcentrum de Tweestroom vindt verkeerseducatie belangrijk. Daarom besteden wij hier binnen ons kindcentrum veel aandacht aan. Wij willen daarmee voldoen aan de geldende kerndoelen zoals die in de wet op het basisonderwijs zijn geformuleerd. Maar een belangrijkere reden om kwalitatief hoogwaardig verkeersonderwijs aan te bieden is, dat dit naar onze overtuiging een belangrijke bijdrage levert aan de stapsgewijze ontwikkeling van onze leerlingen tot veilige, zelfstandige verantwoordelijke verkeersdeelnemers.

Ieder kind heeft het recht om zich te ontwikkelen tot een veilige, zelfstandige en verantwoordelijke verkeersdeelnemer.

Wij willen ons als kindcentrum doelgericht en systematisch inzetten om onze leerlingen te laten groeien tot zelfstandige weggebruikers die hun verantwoordelijkheid kunnen en willen opnemen in het verkeer, hierbij rekening houdend met de wetgeving en afspraken. Om onze kinderen beter te beschermen vinden wij het noodzakelijk om hun op de gevaren te wijzen en vaardigheden bij te brengen. Verkeersopvoeding zien wij als een van de vele taken van ons kindcentrum. Wij willen als kindcentrum meewerken aan de doelstelling dat elke leerling zich veilig kan verplaatsen te voet en met de fiets op de openbare weg. We maken de leerlingen vertrouwd met verkeersregels en verkeersborden en we maken tijd voor het oefenen van voetgangers– en fietsersvaardigheden in een groep en alleen.Om dit te realiseren maken wij gebruik van:- VVN Verkeersmethode- Programma ‘verkeerskunsten’ van School op Seef.

 

Rekenen

Met de methode ‘Wereld in getallen’ leren de kinderen inzicht verwerven en hun vaardigheden vergroten. Cijferen krijgt veel aandacht. Maar ook het realistisch rekenen komt aan bod, zoals het werken met modellen, getallenlijn en verhoudingstabel. De methode is ingesteld op het werken op 3 niveaus. Daardoor wordt elk kind uitgedaagd. De niveaus worden aangeduid door sterren: minimum (1 ster), basis (2 sterren) en plus (3 sterren).

De methode voldoet aan alle kerndoelen voor rekenen. De methode sluit ook aan op de Iep-toetsen. In groep 5 t/m 8 werken we met de methode ‘Wereld in getallen’ via Snappet (digitaal).

 

Schrijven

Voor ons schrijfonderwijs maken we gebruik van de methode "Pennenstreken". Deze methode begeleidt leerlingen van het voorbereidende schrijven tot meer gevorderde schrijfvaardigheden. In groep 3 tot en met 8 bieden we het blokschrift aan, waarbij "Pennenstreken" alle facetten van het schrijfonderwijs grondig behandelt.

 

Lezen

In groep 3 gebruiken we voor het aanvankelijk leesonderwijs de vernieuwde versie van "Veilig leren lezen". In de hogere leerjaren maken we gebruik van de methode "Estafette".  Estafette biedt leerlingen leesonderwijs op maat. Hun leesprestaties bepalen de aanpak voor iedere leerling afzonderlijk. Estafette kent 3 verschillende aanpakken:

  • Aanpak 1 voor risicolezersMet begeleiding, extra leestijd en meer instructie.
  • Aanpak 2 voor methodevolgersMet een klassikale basisinstructie en zelfstandig werken. 
  • Aanpak 3 voor snelle lezersMet een minimale instructie, volop zelfstandig werken en veel vrijheid in lezen.

Twee keer per jaar worden de kinderen getest om hun niveau te bepalen. Wij gebruiken daarvoor de toets "DMT en AVI" van CITO. 

Voor begrijpend en studerend lezen gebruiken we vanaf groep 4 de methode "Nieuwsbegrip".  Deze methode gaat over actuele onderwerpen en wordt wekelijks digitaal aangereikt en op school zonodig geprint.

 

Engels

In ons kindcentrum leren kinderen vanaf groep 1 tot en met 8 Engels met de dynamische methode "Groove.me". Deze unieke methode maakt gebruik van popmuziek als basis voor de lessen, waardoor Engels leren niet alleen effectief maar ook bijzonder leuk wordt. Muziek helpt kinderen om zelfvertrouwen te ontwikkelen en hun enthousiasme voor de taal te vergroten.

Met "Groove.me" leren de leerlingen op een speelse en interactieve manier spreken, schrijven, lezen en zingen in het Engels. De methode biedt verschillende vormen van differentiatie om aan te sluiten bij de uiteenlopende niveaus van de leerlingen.

In de groepen 1 t/m 4 besteden we minimaal 20 minuten per week aan Engels. Deze speelse introductie bereidt de kinderen voor op meer gestructureerd taalonderwijs in de bovenbouw. Vanaf groep 5 wordt Engels als vast vak in het rooster opgenomen, met een geleidelijke verhoging van de lestijd tot en met groep 8. Deze opbouw zorgt ervoor dat leerlingen steeds vaardiger worden in het Engels en goed voorbereid zijn voor het voortgezet onderwijs.

 

Samen op Aarde ( Davinci methode)

Bij ons kindcentrum gebruiken we de methode "Samen op Aarde" voor wereldoriëntatie, waarbij geschiedenis, aardrijkskunde en biologie op een geïntegreerde manier worden aangeboden. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor christelijke scholen en richt zich op thematisch werken.

"Samen op Aarde" biedt een gestructureerde benadering waarbij de leerstof rondom boeiende overkoepelende thema’s wordt gepresenteerd. De methode werkt met combinatiegroepen (1 en 2; 3, 4, 5; 6, 7, 8), waardoor leerlingen in verschillende leeftijdsgroepen met hetzelfde thema bezig kunnen zijn. Dit zorgt voor een samenhangend en gestructureerd leertraject.

Bij elk thema worden ook de expressievakken zoals muziek, tekenen, handvaardigheid, Engels en begrijpend lezen geïntegreerd. Zo ontstaat er een rijke leeromgeving waarin verschillende vakken elkaar versterken. Bovendien is er een leerlijn Bijbelse geschiedenis die aansluit bij de thema’s, waardoor geloofsopvoeding een vanzelfsprekend onderdeel van het onderwijs wordt.

De methode "Samen op Aarde" sluit aan bij de leerdoelen vanuit SLO en biedt volop ruimte voor 21ste-eeuwse vaardigheden, zoals onderzoekend leren, het gebruik van ICT, creativiteit, samenwerken en presenteren. Hierdoor kunnen wij onze visie op gedifferentieerd en eigentijds leren in de praktijk brengen.

Onze aanpak richt zich op:

  • Onderzoekend leren en het stellen van belangrijke vragen
  • Samenwerken op verschillende niveaus
  • Differentiëren op het eigen niveau van de leerling
  • Eigenaarschap en grote betrokkenheid van de leerlingen
  • Integratie van meer- en hoogbegaafde leerlingen
  • Meervoudige intelligenties, waarbij diverse leerstijlen en -capaciteiten worden aangesproken
  • Samenhang en verbindingen leggen tussen verschillende vakgebieden

Met "Samen op Aarde" creëren we een leeromgeving waarin kinderen niet alleen kennis opdoen, maar ook vaardigheden ontwikkelen die hen voorbereiden op de toekomst.

 

Gymlessen        

Rooster bewegingsonderwijs

Bewegingsonderwijs wordt voor de groepen 3 tot en met 8 op twee momenten in de week aangeboden (zie het schema hieronder). Onze kleutergroepen krijgen op de woensdag een les bewegingsonderwijs aangeboden in het speellokaal in onze locatie Jan Wissenslaan door Hi-5 Hendrik-Ido-Ambacht. Extra beweegactiviteiten voor onze kleuters worden op het plein aangeboden door de groepsleerkrachten. Onze groep 8 heeft op vrijdag een les sportoriëntatie in de Ridderhal. Zij hebben op woensdag geen bewegingsonderwijs.

 

Rooster bewegingsonderwijs – groep 3 t/m 8 – Ridderhal in Hendrik-Ido-Ambacht

  Maandag Woensdag
Groep 8 8:30 - 9:15 uur  
Groep 7 9:15 - 10:00 uur 8:30 -  9:15 uur
Groep 6 11:30 - 12:15 uur 9:15 - 10:30 uur
Groep 5 10:45 - 11:30 uur 10:00 - 10:45 uur
Groep 4 10:00 - 10:45 uur 10:45 - 11:30 uur
Groep 3 11:30 - 12:15 uur 13:15 - 14:00 uur

 

Schoolzemmen

Dit onderwijsjaar wordt het schoolzwemmen verzorgt door Swim2Play. Het doel van het zwemmen heeft niet langer ten doel om het zwemdiploma te halen, maar om de kinderen om een speelse manier watervrij te maken. Als kindcentrum hebben wij ervoor gekozen om dit met de groepen 1 en 2 te doen. De lessen zijn verdeeld in blokken van 5 tot 6 weken. Dit houdt in dat groep 1/ 2 a het eerste blok van 6 weken zal zwemmen, groep 1/ 2 b het tweede van blok van 6 weken en zo verder.

De locatie voor het schoolzwemmen is zwembad de Louwert in Hendrik-Ido-Ambacht. De exacte data voor de groep van uw kind zijn terug te vinden in de jaarkalender.

De kinderen worden vervoerd middels de zwembus naar het zwembad, onder begeleiding van de leerkracht en hulpouders. Ouders ontvangen bij de start van het onderwijsjaar meer informatie over het schoolzwemmen.

Groep 1/2 zwemt op maandag van 11:00 tot 11:45 uur bij Zwembad De Louwert in Hendrik-Ido-Ambacht.